آبی بی انتها

کلمات کلیدی
آخرین مطالب
  • ۹۷/۰۴/۰۷
    end

.: درد دل شاید موقت :.

يكشنبه, ۱ بهمن ۱۳۹۶، ۰۲:۴۸ ق.ظ

به نام خدا

کاری به قیاس ندارم. که اگر بخوام مقایسه کنم، هیچی نیستم. ولی در حد خودم هنرهایی دارم. و علاقه مند هنرهای جدیدتر، روشهای جدیدتر، و کلاً ابداعات و این چیزها. 

وقت انتخاب رشته دبیرستان، با اینکه جز ریاضی مابقی رشته ها رو می شد که برم، رفتم هنرستان. از دبیرستانی بودن متنفر بودم. معلم ریاضی مون که معلم خصوصیم بود، تعجب می کرد که من چطور گیرایی ریاضیم انقدر بالاست ولی تو امتحانات خراب می کنم. (خودم فکر می کنم ازین اختلالات پردازش و این چیزها داشتم و دارم-به هر حال برام مهم نبود که برم و درمانش کنم).

خلاصه کامپیوتر هنرستان رو خوندیم و چه بد کردم در حق خودم. ولی گذشت. پلی شد برای رسیدن به هنر. که کارشناسی گرافیک خوندم در آمل. زندگی مجردی و خونه مجردی و کیف کردم دوسال و حض بردم دو سال. و خدا رو شناختم دو سال. و پی م ریخته شد تو این دو سال. تازه فهمیدم کِیف درس خوندن یعنی چی؟

بعدش برگشتم و مشغول به کار شدم. بلافاصله بعد از تحصیل. هر دو مکانی هم که به مدت دو سال کار کردم، جای مهم و پر کار و موفقی بود. کار اولم ریاستی بود و من چقدر در اون موفق بودم و به خاطر منشی وحشی و حقوق کم، ازش اومدم بیرون و تو کار بعدی چقدر اعتماد به نفس ِافزوده شدم افزوده تر شد، وقتی به عنوان صفحه آرا، تو چندتا کتاب اسمم نوشته شد و کیف کردم و اینها هم به پی سی خوردن و من هم از 7 صبح بیدار شدن متنفر شدم و از چشم قربان گفتن و خشم فرو خوردن کلافه بودم و به معنی واقعی کلمه خودم رو راحت کردم و دیگه نرفتم در یک مکان حقوق بگیر بشم. 

ازون به بعد هم که پروژه ای کار کردم و بعد هم با بچه های جهاد کار کردم و بعد هم اوووه. وارد کارهای نقاشی(روی پارچه و دیوار و شیشه و ...) شده بودم که یهویی ازدواج کردم.

برای کسی مثل من، ازدواج خیلی اتفاق مهمی بود. چیزی بود که در کنار تمام کارهایی که انجام داده بودم، همیشه آرزوش رو داشتم. ازدواج برای من استپ آل تینگز بود. نه همسرم مانع بود و نه مانع دیگه ای داشتم. دست و دلم دیگه به کار نمی رفت. تمام روز به ساعت 7 و رسیدنش فکر می کردم و در تدارک این دیدارهای کوتاه.

بعدش هم که ماراتن تهیه جهیزیه شروع شد. همسرم ترم اول دکتری بود و حسابی هم عاشق درس و مشق و من برای اینکه مزاحمت براش نداشته باشم ازش خواهش می کردم کنارم باشه ولی باشه. و سرم رو به اجبار با کاردستی گرم می کردم. یهو دیدم تمام چیزهایی که نیاز دارم بخرم رو دوختم و ساختم. بدون اینکه خیاطی بلد باشم و یا کلاسی رفته باشم. و اینها وقتی توجه اطرافیان رو به شدت جلب می کرد، بسیار هیجان زده و تشویق می شدم به ادامه دادن. هیچ یادم نمی ره که یک بار مجبور شدم برای کوسن هام قسم بخورم که کار خودم هست. و عمه ام باز باور نکرد.

و این دیگه افتاد در جان ما. و تا امروز همچنان ادامه پیدا کرده. (تا اینجا هم هیچ اشاره ای به وارد شدن در دنیای خط نکردم.)



و همه اینها چقدر خوبن! و من باید در اوج آسمانها باشم با این اوصاف!

ولی نیستم.

واقعاً نیستم.


از تمام آنچه گفتم، لذت وافی می برم. ولی در نهایت ته ته ته دلم به خود کوچولوی مظلوم گناه دارم نگاه بی تفاوتی می کنم و دست به سینه می ایستم و با تبختر می گم:

"چهارتا بافتنی رو با مدرک دکترای اِل از دانشگاه بِل مقایسه می کنی؟"

بهش پشت می کنم و می گم:

" چهارتا کار دستی رو با فلان قدر مقاله در فلان قدر کنفرانس مقایسه می کنی؟"


و کودکم که حسابی سرخورده شده، وا می ره و بغض می کنه و می زنه زیر گریه. که:

"خب من این کاردستی ها و بافتنی ها رو دوست دارم

مقاله و سمینار و مدرک ال از دانشگاه بل رو دوست ندارم"




پی نوشت:

لعنت به این فرهنگ، مدرک گرای بی حاصل. لعنت به این فرهنگ، مدرک گرای بی حاصل. لعنت به این فرهنگ، مدرک گرای بی حاصل. لعنت به این فرهنگ، مدرک گرای بی حاصل. لعنت به این فرهنگ، مدرک گرای بی حاصل. لعنت به این فرهنگ، مدرک گرای بی حاصل. لعنت به این فرهنگ، مدرک گرای بی حاصل. لعنت به این فرهنگ، مدرک گرای بی حاصل. 





موافقین ۴ مخالفین ۰ ۹۶/۱۱/۰۱
مریم صاد

نظرات  (۵)

وای وای وای چقدر من درکت میکنم
تو پست یکی مونده به اخرم یکی از بچه ها نوشته بود تو که کارهای قشنگ درست میکنی و خدا میدونه من با نظرش چقدر گریه کردم
من یه مهندسم ولو اینکه تو پیامنور خونده باشم الانم دارم میخونم که ارشد امتحان بدم
دوست داشتم از اقتصاد و مدیریت و هر کوفت و زهرماری که بهش میگین علم روز سر دربیارم اونم اکادمیک چون از مزایای کنارش هم بهره ببرم
کجا غیر دانشگاه میتونستم راه و ایمن با دوستام اردو و زیارت برم یا دوره های مختلف بگذرونم
گناهم چیه اگه حالا نخوام تو هر محیطی کار کنم و وقتم رو با سر و کله زدن با اقایون بگذرونم
چرا باید رفتار نزدیکانم جوری بشه که ازشون پنهان کنم کارهام رو
خب دختر تو پزشکه اون یکی تو شرکته اون یکی اداره ست چطور دوست داشتن اون ارزشمنده ولی دوست داشتن من علاقه من انتخاب من ارزشمند نیست قابل احترام نیست
چرا اون زنی که تو شالی کار کرد تا شوهرت درس بخونه اون مادرت که بچه هات رو نگه داشت تا تو سر کار بری رو حقیر میبینی و پز خودت و شوهر و دختر پزشکت رو میدی
کاش کنار مدرک نیم کیلو نه 250 گرم فهم هم زمینه میکردن
پاسخ:
ای بابا...
همه دارن ازین برنامه ها انگار...
من که دست از عشقم بر نمی دارم. کارهای تو رو هم دیدم خیلی شیکن. از عشق بر میان و به روزن. و تو هم هرگز دست از عشق بر نخواهی داشت. 
فقط گاهی این حرفها کاممون رو تلخ می کنه دیگه. ولی قطعا نه راهمون رو عوض می کنه نه اجازه داره عوض کنه.
منم نوشتم تا زهرش بره. امیدوارم زهر مال تو هم رفته باشه. برم ببینم کی بهت چی گفته بوده:))
این بافتنی‌ها و کاردستی‌ها و یا هرچیزی که اسمش رو بذارید، به ده تا از اون مدرک‌های دکترایی که حتی باعث اشتغال کسی هم نشدن، می‌ارزن. اصلا اونطور نگید و بلکه همینطور که در پی‌نوشت نوشتید، بگید! آری :دی
پاسخ:
الان دویاره نظرم رو خوندم
من شما بیشتر داغ بودم😂

تایید نکردم هنوز 😀
پاسخ:
😃😄
خعیییلیییی خررری!!!
خر نباش لدفن!
البته اگه میتونی...
:***

کاملا با نرجس موافقم.

می‌شه با خودت مهربون‌تر باشی‌، کاری رو بکن که خودت دوست داری و بهت آرامش و لذت میده. .... مردم، والا. 

حیف که اینجا خانواده رعد می‌شه مجبورم با ادب باشم.

پاسخ:
😍
چه خوشحالم باز اینجایی.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی